OGŁOSZENIE - WAKACJE
SZANOWNI PAŃSTWO
- W dniach 01.07-31.07.2025r. dyżur wakacyjny pełni Przedszkole Miejskie nr 4 w Braniewie ul. Sucharskiego 19A.
- W dniach 01.08-31.08.2025r. dyżur wakacyjny pełni Przedszkole Miejskie nr 2 w Braniewie ul. Różana 14.
- Celem zgłoszenia dziecka na dyżur wakacyjny do przedszkola należy wpisać dziecko na listę w przedszkolu macierzystym do dnia 16.06.2025r. u nauczycieli grupy, a następnie złożyć kartę zgłoszenia dziecka na dyżur wakacyjny w nieprzekraczalnym terminie do 17.06.2025r. również w macierzystym przedszkolu.
- Karta zgłoszenia wraz z dokumentacją można pobrać klikając TUTAJ (PDF 365kB). Jest również jest dostępna w sekretariacie przedszkola.
- Listę dzieci wraz z dokumentacją, dyrektor przedszkola macierzystego przekazuje do przedszkola dyżurującego najpóźniej do 23.06.2025r.
- Na dyżur wakacyjny, w pierwszej kolejności, będą przyjmowane dzieci obojga rodziców pracujących.
- Zgłaszając dziecko na dyżur wakacyjny, przyjmujecie Państwo do wiadomości, że pierwszego dnia dyżuru tj. 07.2025r. w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Braniewie lub 1.08.2025r. w Przedszkolu Miejskim nr 2 w Braniewie należy dokonać opłaty za przedszkole, a w przypadku rezygnacji z dyżuru powiadomić placówkę najpóźniej pierwszego dnia dyżuru.
- Brak wniesienia opłaty we wskazanym terminie będzie oznaczało rezygnację rodziców/opiekunów prawnych z miejsca w dyżurującym przedszkolu.
Kartę zgłoszenia składa się w sekretariacie przedszkola, do którego dziecko uczęszcza w bieżącym roku szkolnym.
Wsparcie w 2024 roku
Miasto Braniewo pozyskało środki w ramach dotacji celowej z rządowego programu "Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025" w wysokości 15.000 zł na zakup nowości czytelniczych i sprzętu do biblioteki w Szkole Podstawowej Nr 5 im. Ziemi Braniewskiej w Braniewie i Przedszkolu Miejskim Nr 2 w Braniewie.

Grupę "Słoneczniki" odwiedził tata Hani
Realizując zadania wynikające z ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa przekazujemy Państwu informacje pozwalające na zrozumienie zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni oraz porady jak skuteczne stosować sposoby zabezpieczenia się przed tymi zagrożeniami.
Cyberbezpieczeństwo to „odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy” (art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1369 z późn.zm)).
Do najpopularniejszych zagrożeń w cyberprzestrzeni należą:
- ataki z użyciem szkodliwego oprogramowania (malware, wirusy, robaki, itp.
- kradzieże tożsamości
- kradzieże (wyłudzenia), fałszowanie bądź niszczenie danych,
- blokowanie dostępu do usług,
- spam (niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne),
- ataki socjotechniczne (np. phishing, czyli wyłudzanie poufnych informacji (np. danych do logowania) poprzez podszywanie się pod instytucję lub osobę godną zaufania, np. urzędy, banki, portale społecznościowe, znajomych);
Niektóre sposoby zabezpieczenia się przed zagrożeniami:
- Używaj tylko silnych, indywidualnych dla każdego systemu haseł i nie udostępniaj ich nikomu.
- Zainstaluj i używaj oprogramowania antywirusowe. Najlepiej stosuj ochronę w czasie rzeczywistym.
- Aktualizuj oprogramowanie antywirusowe oraz bazy danych wirusów (dowiedz się czy twój program do ochrony przed wirusami posiada taką funkcję i robi to automatycznie).
- Aktualizuj system operacyjny i aplikacje bez zbędnej zwłoki.
- Nie otwieraj plików nieznanego pochodzenia.
- Nie korzystaj ze stron internetowych (zwłaszcza ze stron banków, poczty elektronicznej czy portali społecznościowych), które nie mają ważnego certyfikatu, chyba, że masz stuprocentową pewność z innego źródła, że strona taka jest bezpieczna.
- Nie używaj niesprawdzonych programów zabezpieczających czy też do publikowania własnych plików w Internecie (mogą one np. podłączać niechciane linijki kodu do źródła strony).
- Regularnie skanuj komputer i sprawdzaj procesy sieciowe – jeśli się na tym nie znasz poproś o sprawdzenie kogoś, kto się zna. Czasami złośliwe oprogramowanie nawiązujące własne połączenia z Internetem, wysyłające twoje hasła i inne prywatne dane do sieci może się zainstalować na komputerze mimo dobrej ochrony – należy je wykryć i zlikwidować.
- Sprawdzaj pliki pobrane z Internetu za pomocą programu antywirusowego.
- Unikaj odwiedzania stron, które oferują wyjątkowe atrakcje (darmowe filmiki, muzykę, łatwy zarobek, cudowną dietę) – często na takich stronach znajdują się ukryte wirusy, trojany i inne zagrożenia.
- Nie zostawiaj danych osobowych w niesprawdzonych serwisach i na stronach, jeżeli nie masz absolutnej pewności, że nie są one widoczne dla osób trzecich.
- Nie wysyłaj w e-mailach żadnych poufnych danych (np. danych osobowych, logowania, karty kredytowej) w formie otwartego tekstu – powinny być zabezpieczone hasłem i zaszyfrowane – hasło przekazuj w sposób bezpieczny, tj. innym kanałem niż dane.
- Pamiętaj o uruchomieniu firewalla.
- Wykonuj kopie zapasowe ważnych danych.
- Pamiętaj, że żaden bank czy Urząd nie wysyła e-maili do swoich klientów z prośbą o podanie hasła lub loginu w celu ich weryfikacji.
- Zwracaj uwagę na komunikaty pojawiające się na ekranie i nigdy nie ignoruj ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa.
Więcej wskazówek na temat zabezpieczenia danych można znaleźć pod linkami:
https://www.nask.pl/pl/dzialalnosc/cyberbezpieczenstwo/3284,Cyberbezpieczenstwo.html
https://it-szkola.edu.pl/news,art,514
Jeżeli chcesz anonimowo i łatwo zgłosić nielegalne i szkodliwe treści, na które natknąłeś się w sieci możesz zrobić to za pomocą https://incydent.cert.pl/#!/lang=pl
• Przypomnienie i utrwalenie umów i zasad regulujących współżycie w grupie. Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji;
• Przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się w pieszym ruchu drogowym;
• Obserwowanie środowiska przyrodniczego, zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany jakie zachodzą w przyrodzie.
• Doskonalenie umiejętności w zakresie niektórych czynności samoobsługowych.
Uczymy się piosenki: „Razem w przedszkolu”
Gdy wrześniowy promyk słońca,
do przedszkola drogę wskaże.
Pobiegniemy co sił w nogach,
pobiegniemy wszyscy razem. x2
Kiedy w okno deszcz zapuka,
I zapyta- Jak tam leci?
Dobrze, dobrze- odpowiemy-
Bo się razem bawią dzieci. x2
Razem zimą, razem wiosną,
mnóstwo przygód na nas czeka.
Żadne dziecko się nie nudzi,
żadne dziecko nie narzeka. X2
Uczymy się wiersza pt."Wrzesień" J. Ficowski
Jeszcze lato nie odeszło, a już jesień bliska.
Wrzesień milczkiem borowiki skrył na wrzosowiskach.
Na polany rude rydze stadkami wygonił
i rumiane jabłka strąca raz po raz z jabłoni.
Jeszcze słońce o południu tak potrafi przypiec,
jakby to nie wrzesień rządził, lecz upalny lipiec.
Ale już chłodniejsze noce niż bywały w lecie.
Liściom nadszedł czas, by żółknąć, a ptakom - odlecieć!
WPŁYW MULTIMEDIÓW NA ZACHOWANIA DZIECI
1. To, czego nie widać a jest bardzo ważne …….
Mózg dziecka w wieku przedszkolnym znajduje się w fazie intensywnej plastyczności neuronalnej – tworzenia i „przycinania” połączeń między neuronami. To właśnie w tym okresie mózg jest najbardziej elastyczny i podatny na zmiany pod wpływem doświadczeń. Dzieci w wieku przedszkolnym łatwiej przyswajają nowe umiejętności. Doświadczenia w tym okresie mają kluczowe znaczenie dla przyszłego rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka. Badania wskazują, że intensywne korzystanie z cyfrowych bodźców może wpływać na architekturę połączeń między neuronami.
Treści cyfrowe (np. gry, filmy) aktywują układ nagrody w mózgu dziecka (wyrzut dopaminy). Powtarzalne, intensywne korzystanie z multimediów może skutkować desensytyzacją układu nagrody – dziecko może wymagać coraz silniejszej stymulacji, aby osiągnąć ten sam „poziom satysfakcji”. To dlatego dziecko chce grać więcej i więcej, a zabranie telefonu powoduje histerię i bunt.
Nadmierne korzystanie z multimediów może ograniczać aktywność kory przedczołowej (odpowiedzialnej min. za kontrolę impulsów, uwagę i planowanie), a zwiększać reaktywność układów podkorowych (te z kolei odpowiadają min. za emocje i zachowania popędowe).
2. To co widać, czyli skutki behawioralne wynikające ze zmian neurobiologicznych
Problemy z koncentracją: Wysokie dawki dopaminy związane z multimediami mogą sprawiać, że zwykłe aktywności wydają się mniej atrakcyjne, trudniej jest się skupić na mniej intensywnych bodźcach. Stąd mniejsze zainteresowanie nudnymi obowiązkami domowymi a także nauką czytania, pisania i liczenia.
Impulsywność i trudności w kontroli emocji: Osłabienie kory przedczołowej wpływa na zwiększoną reaktywność emocjonalną i trudności w adaptacji społecznej. Dzieci mają ogromną trudność z regulowaniem emocji, bywają wybuchowe, gwałtowne w zachowaniu.
Problemy ze snem: Tzw. niebieskie światło ekranów ogranicza wydzielanie melatoniny, zaburzając rytm snu i czuwania.
Podatność na uzależnienie: Powtarzalne wyrzuty dopaminy mogą zwiększać ryzyko rozwoju nawyków „kompulsywnej konsumpcji” multimediów.
3. Podsumowanie
- Multimedia oddziałują bezpośrednio na układ nerwowy dzieci zmieniając jego funkcjonowanie (badania nadal trwają, ale lepiej zapobiegać niż leczyć)
- Nadmierne korzystanie może skutkować trudnościami w regulacji emocji, problemami ze snem, obniżeniem zdolności koncentracji i nauki, zwiększoną podatnością na uzależnienia
- Kluczowe jest rozsądne ograniczanie czasu, dobór jakościowy treści i towarzyszenie dziecku podczas korzystania z różnego rodzaju technologii.
A jak mądrze korzystać z multimediów?
- Limit czasu: maks. 30–60 minut dziennie (3–5 lat) UWAGA! Dotyczy wszystkich multimediów (multimedia to: telewizja, smartfony, tablety, gry komputerowe, konsole, platformy z bajkami i filmami np. YouTube)
- Kontrola treści: dobieraj raczej programy edukacyjne, na pewno bez przemocy
- Towarzyszenie dziecku podczas korzystania z urządzeń (dobrze jest mieć wiedzę nt. tego co dziecko robi w sieci, co ogląda, w co gra, rozmawiaj, dopinguj, wyjaśniaj)
- Strefy bez ekranów: przy posiłkach, przed snem, podczas spotkań rodzinnych
- Zachęcanie do aktywności ruchowej i zabaw off-line
Multimedia są przydatnym narzędziem edukacji i rozrywki, gdy korzysta się z nich świadomie. Kluczowy jest umiar, jakość i możliwość dzielenia się wrażeniami z innymi. Inwestując w zdrowe nawyki dziś, dbamy o zdrowy rozwój emocjonalny i poznawczy dziecka w przyszłości.
Polecam poszerzanie wiedzy wraz ze wzrostem dzieci:
https://gdanskikodrodzicielski.pl/
https://youtu.be/6OhB3FBBma0?si=ZOVPXpjkPdVQSQMc Maciej Dębski „Wychowanie cyfrowe dzieci”