
„Każdy przedszkolak dobrze wie,
że kiedy 20 wrzesień zbliża się,
od najmłodszego, aż po starszaka,
wszyscy świętują Dzień Przedszkolaka"
• Przypomnienie i utrwalenie umów i zasad regulujących współżycie w grupie. Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji;
• Przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się w pieszym ruchu drogowym;
• Obserwowanie środowiska przyrodniczego, zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany jakie zachodzą w przyrodzie.
• Doskonalenie umiejętności w zakresie niektórych czynności samoobsługowych.
Uczymy się piosenki: „Razem w przedszkolu”
Gdy wrześniowy promyk słońca,
do przedszkola drogę wskaże.
Pobiegniemy co sił w nogach,
pobiegniemy wszyscy razem. x2
Kiedy w okno deszcz zapuka,
I zapyta- Jak tam leci?
Dobrze, dobrze- odpowiemy-
Bo się razem bawią dzieci. x2
Razem zimą, razem wiosną,
mnóstwo przygód na nas czeka.
Żadne dziecko się nie nudzi,
żadne dziecko nie narzeka. X2
Uczymy się wiersza pt."Wrzesień" J. Ficowski
Jeszcze lato nie odeszło, a już jesień bliska.
Wrzesień milczkiem borowiki skrył na wrzosowiskach.
Na polany rude rydze stadkami wygonił
i rumiane jabłka strąca raz po raz z jabłoni.
Jeszcze słońce o południu tak potrafi przypiec,
jakby to nie wrzesień rządził, lecz upalny lipiec.
Ale już chłodniejsze noce niż bywały w lecie.
Liściom nadszedł czas, by żółknąć, a ptakom - odlecieć!
Dlaczego tak ważny jest czas spędzony z dzieckiem...
„Dla naszych dzieci miłość oznacza poświęcony im czas” (P. Callaway)
Czas wolny spędzany z dziećmi i rodziną, to czas najpiękniejszy. A przynajmniej powinien być najpiękniejszy. Często zdarza się jednak, że czas ten nam umyka. Dlaczego? Pracujemy, mamy codzienne obowiązki, jesteśmy zmęczeni… A wystarczy trochę dobrej woli, odejścia od utartych nawyków, aby znaleźć czas dla swoich dzieci.
Czym jest czas wolny? Jest to ten okres dnia, który pozostaje do dyspozycji dziecka po wypełnieniu obowiązków przedszkolnych i domowych. To czas na odpoczynek, regenerację fizyczną i psychiczną organizmu, ale także na zabawę oraz rozwój zdolności i zainteresowań. Jest to ważny czas w życiu każdego dziecka, dlatego tak istotny jest sposób jego spędzania.
Wspólne spędzanie czasu, gry i zabawy w gronie rodzinnym, długie rodzinne spacery, wyjazdy oraz spędzane razem weekendy, wspólne rozmowy, popołudnia w zaciszu domowym, odwiedziny u znajomych, wspólne czytanie książek i czasopism, czy oglądanie telewizji to fundament wzajemnych więzi w rodzinie. To właśnie takie chwile dziecko najbardziej zapamiętuje i chętnie wspomina.
Na rodzicach więc spoczywa największy obowiązek rozwijania u swoich pociech umiejętności wykorzystywania czasu wolnego. Powinien być on wykorzystywany zgodnie z możliwościami i zainteresowaniami dziecka. Ważnym jest, aby rodzice kontrolowali i rozsądne określali czas, jaki dziecko spędza przed komputerem, tabletem, telewizorem czy korzystając z Internetu w telefonie komórkowym.
Przykładowe propozycje wspólnego spędzania czasu wolnego z dzieckiem:
– rozmowy z dzieckiem – warto zachęcać (nie zmuszać) dziecka, aby opowiadało w domu o wydarzeniach w przedszkolu;
– wspólne czytanie książek, bajek, które przybliżają dzieciom świat;
– zabawy plastyczne, np. rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny;
– wspólne śpiewanie;
– gry planszowe, układanki, puzzle;
– wycieczki piesze, rowerowe; dłuższe spacery;
– wspólne gotowanie;
– wspólne nicnierobienie i leniuchowanie itp.
Rodzice! Pamiętajcie o bezpiecznym spędzaniu wolnego czasu ze swoimi dziećmi. Starajcie się uchronić swoje dzieci przed różnymi wypadkami. Rozmawiajcie z nimi od najmłodszych lat o bezpieczeństwie i o zasadach, które panują podczas zabaw.
Wspólne spędzanie czasu wolnego przez całą rodzinę scala ją i cementuje. Dzieci lubią chwile, które mogą spędzić razem z rodzicami. Pamiętajmy, że tak naprawdę nieważne, co będziecie razem robić – ważne, by robić to razem z dzieckiem. Dla dziecka najważniejsza jest miłość rodziców, ich obecność i szczere zaangażowanie we wspólne spędzanie czasu wolnego.
Spędzając czas z dzieckiem budujecie więź na całe życie. To kluczowy moment w budowaniu relacji pomiędzy rodzicem a dzieckiem. Niezmiernie ważne jest by dziecko miało świadomość, że zawsze może liczyć na najbliższą sobie osobę-na rodzica.
Dziecko w wieku przedszkolnym poznaje swoje emocje i uczucia, w tym okresie to właśnie rodzic spełnia kluczową rolę w rozwoju dziecka.
Jak pomóc dziecku radzić sobie z własnymi uczuciami?
- Słuchaj dziecka bardzo uważnie…
- Zaakceptuj jego uczucia- rozumiem, mhm..
- Określ te uczucia…
- Zamień pragnienia dziecka w fantazję…
Wszystkie uczucia należy zaakceptować, pewne działania należy ograniczyć… Zadaniem dorosłych jest pokazanie, jak można wyrazić swoje emocje nie wyrządzając nikomu szkody…
O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ GDY CHCEMY POMÓC DZIECKU ROZPOZNAĆ I OKREŚLIĆ PRZEŻYCIA EMOCJONALNE?
- Trudno jest Ci rozpoznać uczucia i emocje dziecka, gdy nie starasz się rozpoznać swoich,
- Nie ingeruj na siłę, gdy dziecko nie chce rozmawiać,
- Pamiętaj, że aby przemówić do serca dziecka, nie wystarczy techniczne opanowanie języka komunikacji- dziecko odbierze Twój chłód, a nie chęć zrozumienia,
- Nie pytaj dlaczego czuje to co czuje,
- Nie reaguj zaangażowaniem większym niż wymaga tego sytuacja,
- Nie powtarzaj epitetów, jakimi się określa,
- Uważaj na dobór słów – ryzykujesz, gdy twierdzisz ,,Wiem co czujesz’’,
- Staraj się przy określaniu uczuć stosować komunikaty ,,wygląda na to, że’’ lub ,,Wydaje mi się’’ bądź ,,Mam wrażenie’’,
- Nie obawiaj się, że gdy nieprawidłowo określisz stan emocjonalny dziecka, zerwiesz z nim kontakt – ono samo to sprostuje,
- Zawsze możesz wrócić do sprawy, gdy w pierwszym momencie zareagujesz nieprawidłowo,
- Pamiętaj – istnieje ogromna różnica między przyzwoleniem na wyrażanie przeżyć emocjonalnych a przyzwoleniem na działanie pod ich wpływem,
- Należy dziecku pokazać jak można wyrazić swoje emocje nie wyrządzając nikomu krzywdy,
- Dopóki nie ujawni się ,,złych’’ emocji w naszej wewnętrznej przestrzeni, nie ma miejsca na uczucia ,,dobre’’,
- Zmuszanie dzieci do ,,dobrych emocji’’ wzbudza w nich uczucia ,,złe’’,
- Artykuł dostępny na https://mp3.legnica.eu/art,1759,dlaczego-tak-wazny-jest-czas-spedzony-z-dzieckiem i stronie przedszkola.
• Przypomnienie i utrwalenie umów i zasad regulujących współżycie w grupie. Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji;
• Przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się w pieszym ruchu drogowym;
• Obserwowanie środowiska przyrodniczego, zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany jakie zachodzą w przyrodzie.
• Doskonalenie umiejętności w zakresie niektórych czynności samoobsługowych.
Uczymy się piosenki: „Razem w przedszkolu”
Gdy wrześniowy promyk słońca,
do przedszkola drogę wskaże.
Pobiegniemy co sił w nogach,
pobiegniemy wszyscy razem. x2
Kiedy w okno deszcz zapuka,
I zapyta- Jak tam leci?
Dobrze, dobrze- odpowiemy-
Bo się razem bawią dzieci. x2
Razem zimą, razem wiosną,
mnóstwo przygód na nas czeka.
Żadne dziecko się nie nudzi,
żadne dziecko nie narzeka. X2
Uczymy się wiersza pt."Wrzesień" J. Ficowski
Jeszcze lato nie odeszło, a już jesień bliska.
Wrzesień milczkiem borowiki skrył na wrzosowiskach.
Na polany rude rydze stadkami wygonił
i rumiane jabłka strąca raz po raz z jabłoni.
Jeszcze słońce o południu tak potrafi przypiec,
jakby to nie wrzesień rządził, lecz upalny lipiec.
Ale już chłodniejsze noce niż bywały w lecie.
Liściom nadszedł czas, by żółknąć, a ptakom - odlecieć!

12 września 2023 r. o godzinie 16:30
Zapraszamy!!!

2 września 2023 r., o godzinie 16:30
zapraszamy na zebranie z rodzicami 👪